1. ملاک پذیرش اعمال ، تقواست .{ماىده "27 }
2. تقوا و خدا پرستی ، عامل باز دارنده از گناه در حساس ترین حالت هاست . {ماىده "28 }
3. انحراف های بشر، بیشتر از ناحیهی نفس پرستی و نفع پرستی است .
4. هابیل مردی با صفا و فداکار ، و قابیل مردی تاریک دل ، بخیل و حسود بود . در نتیجه ، انحراف ها و تبه کاری ها به صورت تدریجی در انسان نفوذ می کند ، نه به صورت دفعی . برای مثال ، برای الوده شدن جوان به مواد مخدر، مواردی وجود دارد که سر انجام به صورت یک معتاد سخت و بی نوا در می اید
5. اصل ، تقرب به خداوند است ، نه قربانی ؛ قربانی هر چه می خواهد باشد .{ماىده " 27 }
6. در پذیرفتن یا نپذیرفتن عمل نزد خداوند ، انگیزه ، روحیه و خصلت ها مؤثر ند .
7. ثواب ، فقط به اعتبار ظاهر عمل نیست ، بلکه انچه اساس است ، نیت و انگیزه عمل است.
8. خدای سبحان در ان روز ، کلاغی را فرستاد تا به بشر چیز هایی را بیا موزد .پس معلم بشر ، خدای تعالی است و سر نخ همه ی امور در دست اوست .
9. انسان همواره در حال اموختن باشد گر چه از حیوانات . پس اصل اموختن و. یاد گیری است از هر کسی و هر کجا باشد .
10. حسد ،مرز خانواده و عواطف خویشاوندی را در هم می شکند. با توجه به این که حسادت قابیل ، سبب نادیده گرفتن عاطفه برادری اش با هابیل شد .
11. انگیزه بسیاری از خلاف کاری ها مسىله حسد ، چهقدر ناگوار است که حتی به خاطر ان ، برادر دست به خون برادر می الاید .
12. جنگ میان حق و باطل و ستم گری ، در طول تاریخ بوده است .